tisdag 19 september 2017

Blossa 17 Old Delhi

Årets smak på Blossa är avslöjad och resan i år gick till Indien. Smaken är mango, spiskummin och chili. Mycket intressant kombination. Jag gillar varken spiskummin eller chili och känner mig tveksam till mangosmak i glögg, men jag är otroligt nyfiken på hur de har fått ihop smakerna. Tänkte vänta tills de första recensionerna av glöggen kommer, så får jag se om man vågar köpa en flaska.

Färgen på flaskan är nog det första jag ser, är det en jul färg eller inte, ytligt värre. Förra året var den grön och helt perfekt till jul, i år är den gul, hmmm, det enda jag kan komma på att associerar till är lussebullar och saffran och det kanske inte passar till mango, spiskummin och chili. Nytt för i år är att man redan i morgon 20/9 kan förbeställa Blossa 17 på systembolaget.


Så här står det på deras sida:

Beskrivning
I Blossa 17 Old Delhi ger mangon en tropisk fruktton som både kompletteras och kontrasteras fint med de traditionella glöggkryddorna. Den kryddiga tonen i årets glögg förstärks ytterligare av spiskummin för att i slutet få en tydlig hetta från chilin.
 
Rekommendation
Att avnjuta kall med is eller uppvärmd som traditionell glögg.
 
Kul att veta
Form och färg på flaskan är inspirerad av traditionell indisk skyltmålning, en gammal hantverkstradition i Indien där man dekorerar lastbilar, marknadsstånd och byggnader med handmålade mönster, symboler och budskap.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar